П`ятниця, 24.01.2025, 22:39

Сайт методиста
Гайворонського відділу освіти

Вітаю Вас Гість | RSS
Головна Каталог файлів Реєстрація Вхід
Меню сайту

Форма входу

Категорії розділу
Розробки уроків [4]
Розробки позакласних заходів [0]

Корисні посилання




Головна » Файли » Розробки уроків

Урок-мандрівка. Рідна мова 7 клас
[ Викачати з сервера (66.5 Kb) ] 26.03.2013, 13:56

Мета:

поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів про прислівник як частину мови, удосконалювати орфографічні навички, вміння розпізнавати прислівники; розвивати культуру усного і писемного мовлення, мислення, увагу;

виховувати любов і повагу до рідної мови, прищеплювати інтерес до мовних явищ, зокрема до вивчення частин мови.

 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та

                     навичок з інтерактивним навчанням.

 

Форма проведення: урок-мандрівка.

 

Обладнання: мапа «Країна Морфологія», картки з надрукованим текстом, сигнальні картки, підручник.

 

Хід уроку

 

I.   Організація класу.

Сьогодні у нас незвичайний урок: сьогодні ми зробимо ще один крок у країну прекрасну, в країну чудову, що нас так чекає й збагачує мову.

 

II.      Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація

      навчальної діяльності учнів.

1.   Слово учителя:

- Діти, сьогодні на Вас чекає урок-мандрівка в чудову і загадкову країну «Морфологію». А місто, до якого ми прямуємо, називається Прислівником.

Друзі! Чи вперше ми з вами вирушаємо до цієї незвичайної країни? У яких містах ми вже побували? Давайте згадаємо їх назви, граматичне значення у мові. Було б несправедливо не відвідати шосте місто, тим більше, що ми заочно вже знаємо про нього. А щоб нам цікавіше було подорожувати, пропоную обрати маршрут та екскурсовода.

2.   Запис у зошитах.

Учитель: Діти! Запишіть дату нашої подорожі та рушаймо в путь!

 

III.   Актуалізація опорних знань учнів.

 

Екскурсовод:

Доброго ранку, шановні добродії! Бюро подорожей та екскурсій уповноважило мене провести екскурсію по місту Прислівник. Я охоче погодилась на це за умови, що ви будете мені допомагати. Перш ніж вирушати в дорогу, давайте перевіримо, а що ви знаєте про місто Прислівник? У вага! Під'їжджаємо до станції «Теоретична».

 

 

Мікрофон

(учні передають мікрофон один одному і розповідають про прислівник як про частину мови):

Це незмінна частина мови, що визначає ознаку   предмета, ознаку дії, ознаку іншої ознаки.

Н-д: сквер восени, дуже тихо, співати гарно.

У реченні прислівник виступає обставиною.

Н-д: Повільно опускається на землю пожовклий лист. Учитель:

 

Учитель:

Що ж, теорію ви знаєте. Отже, можна рушати в дорогу. А щоб мандрівка була цікавою, захоплюючою, пропоную ігрові завдання.

- Ми наближаємось до станції «Практична»

1.           До кожного прислівника доберіть потрібне слово, утворіть словосполучення «прислівник^дієслово»:

 

-   жартома (сказав);

-   натщесерце (з'їв);

-   жужмом (кинув);

-   горілиць (ліг);

 

Виберіть словосполучення і розберіть його за схемою.

Станція «Творчість»

2.         Я називатиму словосполучення, а ви замініть їх відповідним прислівником і вірно їх запишіть.

на три частини (натроє);

-   у будь-який час (будь коли);

-   з малих літ (змалку);

-   в зимову пору (взимку);

-   кожного місяця (щомісяця);

-   з певним наміром (навмисне);

Наближаємося до станції «Розумники».

 

3.

 

Екскурсовод:

Це передмістя. Але що це? Головні ворота міста зачинено.

Потрібно знайти ключ. Давайте спробуємо виконати і це завдання, а для цього варто пригадати розряди прислівників за значенням. Я називатиму лексичне значення, а ви відгадуєте прислівник. Підкресливши вказані літери у словах-відгадках, ви отримаєте ключ від міста:

 

спосіб дії: синонім до слова «щиро» в значенні «зустріти когось»

                 (тепло);

причина дії: антонімічний корінь слова «холодний» (згарячу);

місце дії: невизначений напрямок (кудись);

час дії: пора цвітіння пролісків (навесні);

міра і ступінь дії: корінь слова-математичний знак >, найвищий

                               ступінь порівняння (найбільше) ;

ознака дії: спільнокореневе слово до «лівий» (ліворуч);

мета дії: відповідник до російського слова «нарочно» (навмисне);

спосіб дії: про сонячну погоду (ясно);

час дії: синонім до слова «давно» (колись);

місце дії: корінь слова-геометрична фігура (довкола).

(У записаних прислівниках учні підкреслюють літери, які називає учитель і відгадують ключ «Прислівник»: тепло, згарячу, кудись, навесні, найбільше, ліворуч, навмисне, ясно, колись, довкола).

Молодці! Ключ знайшли!

 

Екскурсовод:

ми під'їруш до площі «Ступенів порівняння прислівників».

Наукова хвилинка: я називаю прислівники, а ви визначаєте ті, що утворюють ступені порівняння:

Охайно, мимоволі, глибокобережно, абияк, босоніж, навесні, швидко, весело, спідлоба, надійнокрасивочесновисоко, трохи, напам'ять.

- Виберіть прислівник. Утворіть ступені порівняння.

 

Екскурсовод:

площа «Ступенів порівняння прислівників» залишилась позаду. Перед нами «Мікрорайон фразеологізмів». Ви, мабуть, помітили, що кожна площа, вулиця у місті Прислівник цікаві тим, що мають своє власне обличчя, чимось відрізняються від інших. От і цей мікрорайон не відстає. Щоб краще його запам'ятати, пропоную такі завдання.

 

Завдання 1.

Робота в парах.

На картках у вас прислівники та синонімічні фразеологічні звороти, поєднайте їх.

Картка 1.

повільно, дуже уважно, будь-куди, швидко, дуже рано, удень, нарешті, одностайно.

Картка 2.

нога за ногою, з розкритим ротом, на всі чотири сторони, на всіх парах, ні світ ні зоря, серед білого дня, кінець кінцем, в один голос.

 

(Учні записують до зошитів: Н-д: нога за ногою - повільно і т.д.)

 

Екскурсовод:

нарешті ми наблизилися до проспекту «Орфографічний».

Щоб не заблукати, пропоную рухатись повільно і дуже уважно, стежачи за своєю думкою. Отже, перша зупинка

«-Н- і -НН- у прислівниках».

Експрес-опитування.

від чого залежить написання -н- і -нн- у прислівниках?

яких прислівниках завжди пишеться -нн- ?

Щоб перевірити свою орфографічну грамотність, пропоную дописати, де треба, пропущену букву Н. Правопис пояснити.

Самостійна робота.

Виконувати сумлі(н/н)о, дивитися привіт(н/н)о, повернутися зра(н/н)я, йти навма(н/н)я, прийти нежда(н/н)о-негада(н/н)о.

 

Друга зупинка «НЕ на НІ з прислівниками».

(Учні об'єднуються в групи «Теоретики» і «Практики». Перша група готує повну зв'язну відповідь на питання «Коли НЕ та НІ з прислівниками пишуться разом, а коли окремо?». Друга група кожне правило ілюструє прикладами).

 

Учитель: а чи існують такі правила щодо правопису прислівників через дефіс?

 

Мікрофон: (відповіді учнів)

-      після префікса по- у прислівниках, що закінчується на суфікс -ому-.

-      після префіксів казна-, хтозна-, будь-.

-      перед суфіксами -небудь, -таки, -от, -то.

-      при складанні слів однакових чи близьких за значенням.

 

Учитель:

перевіримо ваші знання.

 

Завдання 1.

Доберіть до названих мною сполучень слів прислівники- синоніми, що пишуться через дефіс: дуже тихо (тихо-тихо), як я (по-моєму), трохи (ледь-ледь), дружно (пліч-о-пліч), давно   (з давніх-давен), зрідка (коли-не-коли), тільки удвох (віч-на-віч).

 

Завдання 2.

Запишіть складні прислівники, що складаються з антонімів і пишуться через дефіс: більш-менш, тут-там, туди-сюди, взад- вперед.

 

Завдання 3.

Доведіть, що у першій колонці прислівники, а в другій прийменники з різними частинами мови. Поясніть написання. Востаннє - в останнє вікно;

Вдень - в день приїзду;

Докупи - до купи ящиків;

Напам'ять — подарувати на пам'ять.

 

Екскурсовод:

нарешцев зупинка нашої мандрівки містом «И та І в прислівниках».

- Хто сформулює дане правило?

 

 

 

А ось і останнє практичне завдання.

Вибірковий диктант: запишіть прислівники у дві колонки:

 

«И»                                                              «І»

Навіки                                                        Опівночі

Докупи                                                       Удвічі

Анітрохи                                                   Навесні

Звідси                                                         Увечері

По-українськи

 

Екскурсовод:

от і залишилось позаду чарівне місто Прислівник. Ми з вами наближаємось до станції «Підсумкова». На цьому можна було б і завершити нашу мандрівку, але перш ніж це зробити, я хочу визначити найбільш активних екскурсантів. (Оцінювання).

 

IV. Рефлексія.

- позначте на полях зошита завдання, які ви виконували із задоволенням, а які давались важко, виникали труднощі.

 

V. Домашнє завдання.

Учитель:

        1. Свої враження від подорожі, діти, опишіть у міні-творі

        «Захоплююча подорож по місту Прислівник, використавши

         якомога більше прислівників.

          2. Повторити тему «Прислівник».

Вчитель української мови та літератури 

загальноосвітньої школи 

І-ІІІ ступенів с. Казавчин 

Шадурська Марія Іванівна 


Категорія: Розробки уроків | Додав: Irena
Переглядів: 1581 | Завантажень: 91 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Друзі сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Розробка та дизайн Mieh© 2025 Створити безкоштовний сайт на uCoz